Inline skaten als tweede sport: een low impact alternatief voor lopen

Inline skaten als tweede sport: een low impact alternatief voor lopen

Als fietsen even geen optie is, is lopen voor veel trappers het geprefereerde alternatief. Lopen is laagdrempelig, want je hoeft geen grote investeringen te doen (al wat je nodig hebt is een deftig paar loopschoenen en een portie goesting) en het is een sport die je eender waar en wanneer kan uitoefenen (loopschoenen passen beter in een reiskoffer dan pakweg een fiets). Ideaal als tweede sport, dus.

Maar lopen is – in tegenstelling tot fietsen – een high impact sport waarbij je knieën het sterk te verduren krijgen. En als één van die knieën al niet veel waard is omdat je ooit een been brak en de twee daaropvolgende operaties je knie hebben geruïneerd, is lopen een no go. Dus moest ik op zoek naar een alternatief voor het alternatief, dat minstens even laagdrempelig is.

En zo kwam ik uit bij inline skaten.

Waarom inline skaten?

Inline skaten is veel gevarieerder dan lopen (zoek maar eens naar ‘city skating’ of ‘freeskate’ op YouTube) en daarom – naar mijn mening – ook veel plezanter. Maar dat zijn niet de enige redenen om op acht wielen te gaan staan.

  • Inline skaten is even laagdrempelig als lopen
    Al wat je nodig hebt is een deftig paar skates en een portie goesting. Je kan al vrij degelijke inline skates kopen voor rond de € 100 en ook al nemen ze iets meer plaats in dan een paar loopschoenen, ze passen nog steeds beter in een reiskoffer dan een fiets. Skaten begint – net zoals lopen – aan je voordeur: je trekt je skates aan, slaat de deur achter je dicht, en je bent vertrokken.
  • Inline skaten is een low impact sport
    Terwijl lopen nefaste gevolgen kan hebben voor je knieën en andere gewrichten, is inline skaten, net zoals fietsen, een low impact sport. Je knieën hoeven geen overuren te draaien als schokdempers en blijven gespaard van blessures.
  • Inline skaten versterkt je core spieren
    Naast je been- en bilspieren, train je tijdens het inline skaten ook je buikspieren en de spieren in je onderrug – je core spieren. En sterke core spieren helpen je dan weer bij het fietsen: hoe sterker je core spieren, hoe kleiner de kans dat je tijdens het fietsen last krijgt van je rug.

Let’s roll

Ik zou waarschijnlijk nooit aan inline skaten gedacht hebben, mocht ik het nog nooit gedaan hebben. Als tiener bracht ik al heel wat tijd door op skates, vooral op de parking van de Aldi aan het einde van de straat, eindeloos oefenend op kleine tricks, met Laura Pausini (en later Nirvana) in mijn oren.

Ik gleed destijds over het asfalt in Bauer’s, waar ik heel content van was. Voor mijn comeback ging ik op zoek naar iets gelijkaardigs, en een paar weken geleden bestelde ik een paar Rollerblade Twister Edge skates. Die staan nu in de kast te wachten om ingewijd te worden, terwijl ik vol ongeduld wacht op een OK van de dokter (vijf weken geleden is ons tweede zoontje geboren).

Hopelijk kan ik eind volgende week weer beginnen rollen, al laat ik Laura Pausini deze keer wel achterwege. (Behalve de eerste keer misschien, voor de nostalgie.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *