De weg naar een whole foods, plant based (WFPB) dieet

De weg naar een whole foods, plant based (WFPB) dieet

Sinds begin dit jaar ben ik heel wat research aan het doen rond whole foods, plant based eten en mijn dieet stukje bij beetje aan het bijschaven, met als doel om het op termijn volledig whole foods, plant based te maken. De belangrijkste reden? Ik wil me goed voelen in mijn vel en gezonder leven.

Wat is een whole foods, plant based dieet?

Een whole foods, plant based (WFPB) dieet is gebaseerd op onbewerkt en plantaardig eten. Het komt min of meer overeen met een vegan dieet (geen dierlijke producten), maar dan met extra aandacht voor die whole foods, of onbewerkt eten. Je kan perfect vegan zijn en toch ongezond eten, want frietjes, koeken, cornflakes en frisdrank zijn ook vegan. Maar die dingen horen dus niet thuis in een WFPB dieet.

Een WFPB dieet bestaat uit fruit, groenten, granen, peulvruchten, noten en zaden. Die dingen eet je zo veel mogelijk in hun originele vorm (vandaar de whole in whole foods), zodat je optimaal kan profiteren van wat je voeding te bieden heeft. Een sinaasappel verliest immers veel van zijn waarde als ze geperst wordt. Hetzelfde met een appel die geschild wordt.

Waarom whole foods, plant based eten?

Omdat het bewezen is dat een WFPB dieet het gezondste dieet is. Door onbewerkte, plantaardige dingen te eten, kan je een heleboel ziekten voorkomen en genezen, waaronder heel wat hart- en vaatziekten, verschillende kankers, en diabetes.

En omdat de impact van de vlees- en zuivelindustrie op ons milieu hallucinant is. Maar echt HALLUCINANT.

Whole foods, plant based dieet

Ik ben geen dokter, voedingsexpert of milieudeskundige, dus als je meer informatie wil over het waarom, verwijs ik je door naar dit kijk- en leesmateriaal:

  • Forks Over Knives – Een documentaire over twee dokters die – onafhankelijk van elkaar – door hun onderzoek tot de conclusie komen dat dierlijke producten ongezond zijn.
  • The Game Changers – Een documentaire die de mythe rond “sporters moeten vlees eten om voldoende proteïne binnen te krijgen” ontkracht. (Deze vond ik interessanter en overtuigender dan Forks Over Knives.)
  • Eating Animals – Een boek dat in detail gaat over de vlees- en zuivelindustrie. Een must read als je je afvraagt waar dat vlees op je bord vandaan komt.
  • How Not to Die – Een boek over gezonder eten, dat in detail gaat over het effect van vlees, gevogelte, vis en zuivel op onze gezondheid, en het helende effect van een whole foods, plant based dieet in het algemeen en bepaalde groenten, fruit, granen, peulvruchten, noten en zaden, en kruiden specifiek.

Een gezond en evenwichtig WFPB dieet

Het handige aan dat laatste boek, How Not to Die, is dat het eindigt met een checklist van gezonde dingen die je idealiter dagelijks eet. Door zo veel mogelijk uit die checklist elke dag opnieuw in je maaltijden te verwerken en er voldoende variatie in te steken, krijg je het gezondste voedsel en de nodige voedingsstoffen binnen. Die checklist, de daily dozen, vormt momenteel de basis voor mijn dieet:

  • Ik probeer elke dag bepaalde ingrediënten (zoals granen, bessen, bonen, noten, zaden en bepaalde kruiden) te verwerken in mijn maaltijden.
  • Ik probeer ook elke dag minstens 3 stukken fruit, 2 porties groensel (zoals sla, spinazie, waterkers,…), 2 porties andere groenten en 3 porties hele granen (zoals havergrutten, volkoren couscous/pasta, meergranen brood,…) te eten; en 4 glazen water en een kop thee te drinken.

Het enige dat je niet uit een plantaardig dieet kan halen, is vitamine B12. Dit is een vitamine die uit grond komt, maar omdat we onze groenten tegenwoordig zo goed wassen, kan je dus te maken krijgen met een tekort. Dieren krijgen in theorie wel nog vitamine B12 binnen via hun voeding en wij dus via hen (al wordt vitamine B12 tegenwoordig meestal kunstmatig aan hun eten toegevoegd, omdat de dieren die op ons bord terechtkomen niet meer of heel weinig grazen). Als je overstapt naar een WFPB (of vegan) dieet, informeer je best even bij je dokter of apotheker.

Naar een WFPB dieet in 4 stappen

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn dieet niet volledig om te gooien van de ene dag op de andere. Dat zou een té grote verandering zijn, die – gezien het (denk)werk dat er in het begin in kruipt – mijn motivatie wel eens zou kunnen ondermijnen. Daarom pak ik het stap voor stap aan, op een manier die voor mij haalbaar is.

1. Gezondere maaltijden

Eerst heb ik mijn ontbijt en lunch aangepakt, want dat zijn de twee maaltijden waar ik volledige controle over heb (‘s avonds kookt mijn wederhelft). Mijn ontbijt bestaat uit havergrutten (havermout) met chiazaad, lijnzaad, kaneel, noten en fruit; mijn lunch uit een combinatie van groensel (sla, spinazie,…), een mix van groenten, bonen en iets van granen (meergranen broodje, volkoren couscous,…). Dat maakt dat ik met die twee maaltijden al heel wat gezonde dingen binnen heb.

2. Geen vlees meer (vegetarisch)

Ik heb nooit graag vlees gegeten, dus het was niet zo’n probleem om over te schakelen naar een dieet zonder vlees. Het is soms nog wel een uitdaging op praktisch vlak: de andere gezinsleden eten wel vlees, dus het is wat zoeken om gerechten ook zonder te bereiden. En ik moet toegeven dat als ik de Burger King passeer, ik automatisch een goestingske krijg, om dan even later te bedenken dat ik dat eigenlijk niet meer wil eten. Maar ik heb ondertussen al twee weken geen vlees meer aangeraakt en veel gemis is er niet.

3. Geen zuivel meer (vegan)

Ik eet heel graag kaas en yoghurt, dus dit is voor mij één van de moeilijkste stappen. Al lijkt het wel te lukken om die dingen te vermijden: eieren eet ik al een tijdje niet meer, kaas schuif ik ook zo veel mogelijk aan de kant en ik heb de voorbije dagen alleen maar plantaardige “yoghurt” gegeten. Wat die yoghurt betreft, ben ik nog volop aan het testen. Ik heb tot nu toe nog geen alternatief gevonden dat echt lekker is, dus ga ik mijn zoektocht waarschijnlijk gewoon stopzetten.

4. Geen verwerkt eten meer (WFPB)

Er zitten momenteel nog wat processed foods in mijn dieet die er uit moeten, waaronder mayonaise, amandelmelk (die ik gebruik om havermout te maken) en chocolade. Mayonaise kan ik zelf maken (er bestaan heel wat recepten voor vegan mayonaise), maar met amandelmelk en chocolade is dat moeilijker. De kans bestaat dus dat dat de enige twee producten in mijn dieet zullen zijn die nog uit een fabriek komen (maar uiteraard wel vegan zijn). Of ik eet ze gewoon niet meer.

De voordelen van mijn WFPB dieet

In januari ben ik begonnen aan de omschakeling. Ik ben nu nog maar net gestart met stap 2 en volop aan het werken aan stap 3 en 4, maar ik had toen al enkele drastische aanpassingen gemaakt in mijn dieet – ik at al veel meer groenten en fruit dan voordien. En hoewel ik nog niet volledig WFPB at, heb ik er toch al de vruchten van geplukt:

  • Ik ben volledig kunnen stoppen met mijn allergiemedicatie. Ik nam twee soorten pillen en gebruikte twee keer per dag een puffer met cortisone en een neusspray. Op dit moment heb ik bijna geen last meer van mijn allergieën, en dat zonder medicatie én in hoogseizoen!
  • Ik was ongelooflijk snel hersteld na de bevalling van ons tweede zoontje. Ik was lang niet zo uitgeput of vermoeid als de eerste keer, en dat terwijl de bevalling langer heeft geduurd. (De vroedvrouwen in het ziekenhuis stonden ervan versteld dat ik vrijwel meteen weer op mijn benen stond, alsof er niets gebeurd was.)
  • Ik had begin januari een tekort aan ijzer en dat heb ik voor een groot deel terug kunnen aanvullen door WFPB (en dus meer groene groenten) te eten. Ik had als tiener vaak ijzer tekort en ik ben er tot nu toe nog nooit in geslaagd om die waarden omhoog te krijgen zonder medicatie.
  • Ik heb dit jaar nog geen verkoudheid gehad. Fingers crossed dat dat zo blijft.
  • Ik merk dat mijn smaakpapillen zich al aan het aanpassen zijn. Voor de eerste keer in mijn leven valt het me op hoe zoet aardbeien en mango’s zijn! En als ik dan eens een keer een stukje koek eet (als je zoontje zijn koekjes met je wil delen, zeg je niet ‘neen’), vind ik dat echt niet meer lekker.

Ik geef mezelf nog tot eind deze maand de tijd om mijn dieet verder te optimaliseren. Het is mijn bedoeling om tegen de zomer in te gaan op een whole foods, plant based dieet en dat voor de rest van mijn leven zo te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *