Zwemmen als (tijdelijk) alternatief voor fietsen

Zwemmen als (tijdelijk) alternatief voor fietsen

Twee weken geleden bracht ik mijn fiets binnen voor onderhoud. We trokken naar het zuiden van Spanje voor een week, dus ik had hem toch niet nodig. Maar toen ik hem achterliet bij de fietsenmaker, bleek dat zijn winkel gesloten zou zijn als wij terugkwamen van vakantie. Dat betekende dat ik mijn fiets pas tweeënhalve week later zou kunnen ophalen.

Een korte fietspauze is geen probleem. Voor een paar dagen. Of een week. Maar niet voor tweeënhalve week. Ik blijf graag in beweging, dus ging ik op zoek naar een sport die het fietsen tijdelijk kon vervangen.

Waarom zwemmen?

Omdat het maar tijdelijk was, moest het een sport zijn waar ik gemakkelijk en snel mee kon starten, en waar ik geen extra geld aan zou moeten uitgeven. De twee meest voor de hand liggende opties waren lopen en zwemmen.

Ik koos voor zwemmen, en wel om volgende redenen:

  • Zwemmen is een low impact sport
    Zwemmen is, net zoals fietsen, een low impact sport. Dat wil zeggen: minder belastend voor je lijf (vooral je gewrichten), waardoor je het risico op blessures beperkt. Lopen, daarentegen, is een high impact sport, die vooral belastend is voor de knieën.
  • Zwemmen maakt je schouders los
    Tijdens het fietsen zitten je armen en schouders vrijwel de hele rit lang in dezelfde positie. Dat zorgt er (bij mij althans) vaak voor dat je schouders een beetje vast komen te zitten. Door de bewegingen die je maakt tijdens het zwemmen, komen ze weer los. En dat doet goed.
  • Zwemmen verbrandt meer calorieën
    Gebaseerd op eigen workout data, kan ik concluderen dat je na een half uur zwemmen bijna evenveel calorieën (± 340) verbrand hebt als na een uur fietsen (± 400). Ideaal als je nog wat zwangerschapskilo’s kwijt wilt, want dat wil zeggen dat je er dubbel zo veel verbrandt in een uur.

Ons vakantiehuisje in Spanje was uitgerust met een zwembad. Elke avond, na zonsondergang, ging ik aan de slag. Het was al meer dan twee jaar geleden dat ik nog gezwommen had, dus begon ik de eerste twee dagen met een sessie van 500 m, en bouwde ik de rest van de vakantie op tot 1.500 m.

Donderdag kan ik mijn fiets gaan ophalen, dus heb ik maandag en woensdag nog een zwempartij ingepland in een zwembad ergens in eigen stad.

Mocht ik er de tijd voor hebben, zou ik het blijven doen en naast het fietsen ook af en toe gaan zwemmen. Maar wegens baby en vermoeidheid, houd ik het voorlopig nog even bij fietsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *